Tips när man ska köpa begagnad lastbil
Att köpa en bra begagnad lastbil kan vara väldigt svårt, särskilt om man inte har jobbat inom branschen tidigare. Precis som i de flesta andra branscher finns det folk som tar överpriser eller försöker lura dig. Hittar man något som verkar vara ett superfynd är det extra viktigt att noga kontrollera alla delar av fordonet.
Självfallet har de flesta lastbilar en del skavanker – särskilt om de gått ett par tiotals tusen mil. Små skavanker är en oundviklig följd av vanlig vardagskörning, men stöter man på en riktig skrothög med väldigt ofräsch interiör är det en varningsklocka.
Sammantaget finns det ett par saker man bör känna till som kan hjälpa till på vägen till ett säkrare, och bättre köp.
Kolla upp bakgrunden
Det är väldigt viktigt att känna till historian om lastbilen man ska köpa. Saker som vilka som har ägt den tidigare och vad fordonet har använts i för typ av trafik är väsentliga att känna till. Om lastbilen har haft ett ovanligt högt antal ägare och förare kan det vara en varningsflagga.
Om den huvudsakligen har körts i stadstrafik bör man överväga köpet både en och två gånger till. Stadskörning innebär nämligen hårt slitage, och så kallade fjärrbilar klarar sig bättre på lång sikt.
Antalet km
Håll koll på kilometermätarens siffror. Verkar det rimligt i förhållande till hur gammal fordonet är? Om säljaren och mätaren påstår att lastbilen (fjärrbil exempelvis) har gått 20 000 mil på sex år, kan det vara en varningsflagga. En 6 år gammal fjärrbil skulle rimligtvis ha gått mycket längre – ett antal på 120 000 mil hade troligtvis stämt bättre.
Kolla däcken
Kolla däcken noga. Skulle drivdäcken vara snedslitna är det något som kan innebära stora extra kostnader för dig framöver. Samma gäller framdäcken eftersom det ofta tyder på ett glapp i hjulinställningarna.
Kolla batteriet
Batteriet i en lastbil är en mycket värdefull komponent och bör därför kontrolleras noga. Vässa öronen och lyssna efter olika typer av missljud.
Kolla bromsarna
Bromsarna hos en lastbil är oerhört viktiga, och skulle du råka ut för en lastbil med dåliga bromsar kan det bli väldigt dyrt att fixa. Bilprovningens protokoll kan man inte alltid lita på, då de inte säger så mycket om just beläggens status. Det bästa är att genomgå en kontroll hos en rullbromsprovare.
Andra inlägg
- När du behöver pålitlig bilservice i Märsta
- Bilverkstad i Älvsjö – reparationer, däckservice och hjulinställning
- Att hyra en skåpbil i Göteborgs pulserande trafikmiljö
- Nytt liv för defekta bilar när de köpes i Stockholm
- Fordonsanpassning Göteborg - tips och råd
- Däckverkstad Uppsala - professionell hjälp ger fördelar
- Bilverkstad i Huddinge som servar alla bilmärken
- Ett Förarbevis för Bil - Ta ditt Körkort och Bli Fri på Vägarna
- Bilverkstad Älvsjö - välj en trygg lösning
- Utforska världen genom att hyra husbil