Byta kamrem själv
Ett av de vanligaste problemen med en motor är att kamremmen går av. Det är också därför som man som bilägare uppmanas till att byta en sådan efter ett visst antal mil – hur många varierar från bilmodell till bilmodell – och det är också av den anledningen som du ska hålla koll på detta om du exempelvis står inför att köpa en begagnad bil. Det spelar ingen roll hur många mil den gått och hur fin den är; har det inte genomfört någon byte av kamrem så ska du vara vaksam. Vi kan säga så här – hellre en bil som gått 20.000 mil och bytt kamrem än en bil som gått 13.000 mil och där det inte gjorts något. Detta sett rent ekonomiskt. Att byta kamrem är nämligen ganska dyrt – men det är faktiskt möjligt att göra på egen hand.
Steg för att byta kamrem själv
- Köp rätt kamrem. Kolla i din instruktionsbok; där står allting om din kamrem.
- Köp packningar och packningslim.
- Koppla ur bilbatteriet; detta för att undvika stötar
- Ta bort generatorremmen; den ligger ovanpå eller framför kuggremmen. Du kommer förmodligen att behöva lossa på några muttrar.
- Finns det saker i vägen? Eventuellt så sitter exempelvis styrservopumpen i vägen för dig – lossa den och kom ihåg hur den satt. Ett tips: använd din mobilkamera och fotografera.
- Ta bort fördelarlocket om det sitter i vägen. Samma sak här – fotografera – och var beredd på att fördelarlocket sitter fast med ganska envisa klämmor.
- Ta en skiftnyckel och vrid vevaxelbulten så att den hamnar på nollan på tidsskalan.
- Ta bort skruvar och bultar som håller transmissionskåpan på plats.
- Vevaxeln och kamaxeln har tidsmärken och dessa ska du kontrollera att de ligger rätt. Punkter och linjer på remskivor och på axelhuvuden ska ligga i linje med varandra.
- Inga läckor. Kontrollera att det inte finns några vatten- eller oljeläckor runt kamremmen.
- Lossa bultarna till remspännaren, lätta på trycket och skjut av den gamla kamremmen.
- Placera den nya kamremmen enlig manualens instruktioner. Var noggrann!
- Spänn remmen.
- Återplacera allting igen.
- Provkör bilen.